KAMO IĆI
Naslovna / VIŠE... / NAUTIKA / SEDAM DANA POD JEDROM: Od Kvarnera do Dalmacije
Male Orjule

SEDAM DANA POD JEDROM: Od Kvarnera do Dalmacije

Užitak u jedrenju, kupanju u tirkiznom molu na pješćanom žalu, u ronjenju među ribama i gorgonijama, u konobama s domaćim jelima i vinima – užitak u potpunom miru, daleko od buke, gužve, automobila i civilizacije

Polazište – Punat na Krku. Lijepa, velika i dobro organizirana marina s jakim čarterom. Cilj je krenuti što prije. Već je davno prošlo podne, ekipa je na okupu, prtljaga i provijant su u kolicima na gatu pred brodom. Papiri su potpisani, još samo chek in. Obavljeno rekordno, 15 je sati, ukrcaj, idemo – partenca. Na jug, na jug. Prognoza je idealna – ljetni vjetrovi sjevernih smjerova. Pa što ako i kresne koji neverin, nije nam prvi put.

SUBOTA: Rab – uvala Čifnata

Rab, Čifnata

Rab Čifnata (Foto:www.pinija.hr)

Motorom „bordižamo“ dugim plovnim putom između senjala duboke puntarske vale. I evo nas napokon na otvorenom. Diži jedra, pravac Rab. Po ovom maestralu brzo ćemo se dohvatiti Kalifronta. Pa dokle stignemo prije mraka – nižu se lijepe uvale velike i male: Sveta Mara, Čifnata s kapelicom na rtu, Planki i Krištofor s lijepim pješčanim žalom, Valsika, Armata, Pudarica s malim čudesnim plažicama … Samo ne Kandalora, tamo se navodno zaljubljeni Engleski kralj Edurad VIII. navodno kupao gol pa su njegovi sljedbenici i danas tamo. Evo je – Čifnata, s kapelicom na rtu. S tirkiznim morem i plažicom na kraju.

NEDJELJA: Silba – uvala Paprenica

Paprenica, Silba

Nakon jutarnjeg kupanja i doručka krećemo na jug. Čeka nas cjelodnevna plovidba, s ručkom „u hodu“. Cilj nam je stići do samih vrata Dalmacije. Tako zovu Silbu. Inače, miran otok bez automobila, otok brodovlasnika, kapetana i drevnih legendi. Nećemo u Silbu, ali ni u popularno sidrište – uvalu Sveti Ante. Stat ćemo milju sjevernije – u uvali Papranica. Prošle je godine jednom mještaninu ovdje dodijeljena koncesija za bove. Inače sidri se na pijesku, na istočnoj strani je mjesna lučica. Uvala je mirna, odlična za odmor nakon današnjih 26 milja na moru.

PONEDJELJAK: Ist, Molat – Brgulje

Ujutro nakon morske toalete, kave i doručka idemo dalje na jug. Za trenutak ćemo stati na Žaliću u Silbi da netko skoči po friški kruh. Jedrimo prema Istu, još jednom otoku bez automobila. I zato je Ist stjecište ljudi koji vole mir – nautičara, ronioca, ribolovaca. Naravno, i mjesnih ribara pa ćemo pokušati doći do svježe ribe. Ili, je možda već završila u jednom od tri mjesna restorana pa treba otići tamo na ribu, sir i domaće vino. Pripremite keš, ovdje kartice ne rade. Možemo

Ist

Ist (Foto: HTZ)

zatim prošetati pola sata do najvišeg otočnog vrha – Straže s prelijepim pogledom prema Kornatima, Silbi, Olibu i dalekom starcu Velebitu.

Kada smo se osvježili u čistom moru, sad možemo odlučitit ostati ovdje ili još vidjeti Molat, otok penzionera, meda i mlijeka. Mjesto Molat ima dvije trgovine, pekarnu, muzej, nekoliko ugostiteljskih objekata, i najljepšu plažu – Jazi. Prenoćit možemo u uvali Lučina dobro je zaštićena od svih vjetrova, osim jugozapada i zapada a oni su u ovo doba godine doista rijetki. Dosegli smo najjužniju točku sedmodnevnog krstarenja na jug. Rado bismo još brod vezali u Panteri i posjetili svjetionik Veli rat, ali valja krenuti natrag.

UTORAK: Premuda – Krijal

Ovo je i predivno područje za ronjenje. Szent Istvan  najveći je potopljeni brod

Premuda

na Jadranu.Tu je i očaravajući sustav špilja – katedrala u uvali Široka. Već i za površinsko uživanje u jedinstvenom podmorju dovoljno je imati masku peraje i disalicu: Hrid Masarine – dubina 2,45 metara, Hrid Bračić – dubina 3,40 metara, u dubini su ostaci antičkog broda, otočić Lutrošnjak – 5,45 metara, dolje duboko su gorgonije i spužve …

A tu su i lijepe plaže. Najljepša je u Krijalu, zove se Zad crkve: pijesak i oblutci, kao stvorena za obitelji s djecom. Sidrimo na bovama u Krijalu, dužni metar broda – 15 kuna. Vani su restorani – Grmalj, Celestin, Masarine: peka, roštilj i riba domaćih ribara.

SRIJEDA: Susak

Ujutro krećemo za 17 milja udaljeni Susak. I onima koji su već bili ovdje i koji ga znaju, taj otok uvijek djeluje nestvarno, kao da ne pripada ovdje: pijesak, trstika, poseban govor, nošnje, izoliran, više žut

Susak

Susak (Foto: MarkDhawn Wikimedia Commons)

nego zelen …

Mjesto je u plitkoj pješćanoj uvali Dragoča, a bove u uvali Bok. Na brijegu je staro naselje Gornje selo, koje uvijek nanovo valja vidjeti a onda u Donjem selu stati na večeri i probati domaće vino. Na Susuku je inače poznata autohtona sorta trojišćina.

ČETVRTAK: Punta križa

Odbacujemo mogućnost da skratimo put na sjever kroz Lošinjski kanal Privlaka s pokretnim mostom koji se otvara u 9 i 18 sati. Idemo južno oko Lošinja i obavezno se zaustavljamo u prolazu između Malih i Velih Orjula. Tu je prelijepa laguna s kristalno zeleno-plavim morem, idealna za podnevno kupanje i ručak na sidru. Nedaleko odavde pronađen je na dnu sad već slavni antički brončani kip Apoksiomen, atleta visok 192 cm iz 1. stoljeća prije Krista. Punta Križa je puna pjeskovitih uvala obraslih borovinom – oaze mira i tišine. Najdublje uvučena u kopno je Jadrišnica. Ima i konobu sa svježom ribom, a stolovi su tik uz more. Tu je i sidrište s bovama. Inače, Punta križa ima sunčane plaže i skrovite uvale za sve

Uvale Punta križe

Sve uvale Punta križe (Izvor: TZ Mali Lošinj)

vjetrove. Sve su povezane pješačkim stazama za užitak u šetnji kroz prirodu: Ul,pješčana plaža Meli, raj za djecu, Bokinić, Lučica, Baldarin, Veli žal …

PETAK: Krušćica

Od Punta križe do creske uvale Krušćica na domak otoka Plavnika je nešto više od 20 milja. Jedri se uz divlju i strmu obalu Cresa. Na kraju nas čeka pitoma uvala, mir i pijesak. Posljednja prilika užitka u moru i miru prije povratka u gužvu i buku, u civilizaciju. Već punih sedam dana nismo vidjeli automobil. Večernje kupanje i mirna noć na sidru.

SUBOTA: Punat

Dižemo se rano i dižemo sidro rano da stignemo na vrijeme predati brod u Puntu. Deset posljednjih milja. U proteklih sedam dana nakupili smo ih ukupno 146. Već je i vrijeme da se pošteno istuširamo.

Uvala Kruščica

Uvala Krušćica na Cresu (Foto: MickMorton Wikimedia Commons)

EPILOG

Možda je ovo krstarenje i malo idealizirano, jer smo računali s idealnim vjetrom. Možda će nam odmah na početku zapuhati jugo pa ćemo ili mijenjati rutu ili malo više tuči orcu i „jedriti“ na naftu. Ali i to se računa u užitak plovidbe, samo što ćemo otkriti neke druge lijepe uvale, a u plan ruta uključiti i benzinske crpke u Rabu i Lošinju.